71 правопорушення, у яких фігурують любителі їзди на електросамокатах, зафіксовано цьогоріч в Україні. За рік таких справ побільшало на 42%. Вже цьогоріч судовий реєстр налічує щонайменше 17 таких справ. Переважно, йдеться про адміністративки, втім наявні й кримінальні провадження.
Зазвичай водії самокатів фігурують в адміністративних правопорушеннях. Наприклад, цього року зафіксовано 13 адміністративні та 4 кримінальні справи. До порівняння, торік було 64 адміністративки та 7 кримінальних справ відповідно.
Максимальний штраф за водіння у нетверезому стані отримав водій електросамокату в Одесі у червні 2024 року. Виявилося, що чоловік не мав водійського посвідчення та не вперше катався на самокаті п’яним. Суд призначив йому штраф на 34 тис. грн, а також зобов’язав сплатити судовий збір. Варто зазначити, що якби обвинувачений мав водійські документи, за таке порушення його мали б позбавити прав.
Ще по 17 тис. грн штрафу отримали 17 людей за останні два роки. 15 з них кермували самокатом у стані алкогольного сп’яніння, ще двоє — наркотичного. Трьом особам заборонили керувати транспортними засобами протягом року.
З 2023 року всі електросамокати (моноколеса, сігвеї тощо) визнано транспортними засобами, і це дало змогу поліції та судам притягати водіїв електросамокатів до адмінвідповідальності на загальних підставах на рівні з водіями авто. Однак окремих правил та відповідальності для водіїв електросамокатів досі немає. Цю колізію могли б вирішити законопроєкти 3023 від 2020 року і 10441 від 2024 року, які вже довгий час знаходяться на розгляді ВРУ, зазначає Микола Полюхович, член ради ГО «U-Cycle (Асоціація велосипедистів Києва)» з безпеки руху.
«Водіям електросамокатів не можна рухатись по тротуарах, для них наразі не передбачено рух велоінфраструктурою, якою можуть рухатись лише велосипедисти, що могло б бути доцільним через схожість їх характеристик. Тож самокатники мають рухатись виключно проїзною частиною, керуючись ПДР на загальних підставах, за порушення яких їх і притягають до відповідальності — адже транспортний засіб, обладнаний електродвигуном, є джерелом підвищеної небезпеки для інших учасників дорожнього руху. Враховуючи майже вільний доступ до керування електросамокатами, а також все більшу статистику притягнення до відповідальності поліцією та судами таких водіїв, дане питання потребує законодавчого врегулювання»,
— коментує Микола Полюхович.
Джерело: Опендатабот