Трамвайна мережа в Льєжі (Бельгія) з’явилася ще наприкінці 19-го століття. Це було одне з перших міст в Бельгії з електричним трамваєм.
Але відсутність інвестицій в мережу, проблеми з концесійними договорами і загравання з темою автомобілізації поставили на системі хрест.
Останні вагони зійшли з лінії в 60-х, що ознаменувало повне закриття трамвайного руху в місті.
Влада намагалася дати альтернативу у вигляді тролейбусу та навіть метрополітену
Тролейбусний рух не сильно зміг пережити трамвай, а всі намагання побудувати метро закінчилися лише побудовою декількох сотень метрів тунелів в які вбухали 22 млн євро, але так і не змогли вести в експлуатацію.
“Автомобілецентричність” не сильно змогла покращити ситуацію з міською мобільністю
Після закриття магістрального громадського транспорту та значного росту автомобілізації, центральна частина міста почала потерпати від перманентних заторів.
Перші ідеї відновити трамвай з’явилися на початку 90-х
Такі громадські організації як Qualité Liège (Льєж за якість) почали активно виступати за відновлення трамваю.
Активна позиція громадськості та якісна адвокація потреби в трамваї призвели до того, що вже в 00-х почалися плани з відновлення трамвайної мережі.
Побудова трамвайної мережі з нуля зайняла дуже багато часу та коштів
Планування і будівництво трамвайної мережі зайняло без малого 17 років, а загальна вартість будівництва лінії довжиною 11,7 км + побудова депо + закупівля нових трамваїв склала рекордні 550 млн євро!
Нечувані гроші навіть для такої багато країни як Бельгія.
З цього всього для нас можна винести лише один підсумок — трамвай в Житомирі необхідно зберегти і розвивати!
У нас вже є вся необхідна система для побудови якісного магістрального транспорту в місті. Її необхідно лише модернізовувати та розвивати.
У Житомира немає ні десятків років на “експерименти” з мобільністю, ні сотень мільйонів євро на виправлення популістичних дій політиків.
Дуже важливо донести цю думку до громадськості та вимагати від політиків реальних дій, а не демагогій!
Якщо вам цікаво почитати більше про трамвай в Льєжі то ось вам пачка матеріалів на цю тему
1. Матеріал від Асоціації “Енергоефективні міста України” (https://enefcities.org.ua/novyny/u-belgiyskomu-misti-lyej-vidnovyly-tramvaynu-mereju-yaku-rozibraly-u-1967-rotsi/ )
2. Стаття про Льєжський трамвай на Вікі (https://fr.wikipedia.org/wiki/Tramway_de_Li%C3%A8ge )
3. Стаття бельгійського ЗМІ про порівняння ціни на будівництво трамваю у Льєжі та у містах Франції (https://trends.levif.be/a-la-une/mobilite/pourquoi-le-tram-de-liege-coute-t-il-trois-fois-plus-cher-quen-france/ )
Ville de Liège/Хмарочос (https://hmarochos.kiev.ua/2025/05/07/u-belgijskomu-lyezhi-zapustyly-pershyj-tramvaj-cherez-majzhe-60-rokiv-foto/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAYnJpZBExMW1ueGZBcTdVb2s2WW9QWgEe68VX5LvPvMI51uvPIJ9lwkCcXb2doVekm0jRjEUhrvAQG5EcqzoLljlWsxs_aem_javBfC6RJaU3-g7v0lD40g ); Enekorga, Sigorix/Wiki (https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_L%C3%BCttich ); Катерина Лозовенко/АЕМУ (https://enefcities.org.ua/novyny/u-belgiyskomu-misti-lyej-vidnovyly-tramvaynu-mereju-yaku-rozibraly-u-1967-rotsi/ ).
Телеграм-канал «Тут є місто».