Оплата транспортної роботи — це коли перевізникам платять кошти за надання транспортної послуги. Вне залежності від того, скільки пасажирів вони перевезли.
Головна задача перевізника — надати якісну транспортну послугу: їздити по графіку, випускати потрібну кількість техніки в нормальному стані і т.п.
Основний дохід він отримує не від продажу квитків пасажирам, а від замовника перевезень, тому йому буде все одно де їздити — по “рибній” Київській чи по Короленка.
Як же Тернополю та Чернігову вдалося перейти на “оплату за транспортну роботу”?
Відповідь доволі проста.
Вони скористалися механізмом компенсації за надання послуг, що становлять загальний економічний інтерес (ПЗЕІ).
Це такий механізм, який дозволяє надавати компенсації за послуги в тих сферах, де вони не можуть надаватися на комерційній основі без державної (місцевої) підтримки.
Замовник перевезень розробляє методику компенсації, де прописує вартість 1 км “транспортної роботи” для різних видів техніки по маршрутам
В вартість “транспортної роботи” входять витрати по собівартості на обслуговування маршрутів (паливо, електроенергія, зарплата водіям, амортизація, тощо)
Також закладається і певна прибутковість, щоб стимулювати перевізників оновлювати рухомий склад та підвищувати якість перевезень.
В договір можна прописувати будь-які (в межах законодавства звичайно) умови.
Наприклад Тернопіль додатково у вимогах на отримання компенсації прописує розмір середньої заробітної плати у водіїв (не менше 20 тис. грн в місяць), щоб стимулювати приватних перевізників сплачувати більше податків до місцевого бюджету.
Було отримано навіть рішення Антимонопольного комітету України про те, що така фінансова підтримка для перевізників не являється протизаконною та ніяк не порушує хід ринкових відносин
То що ж заважає Житомиру робити так само?
Останні місяці ми тільки і чуємо від влади про те, що: “вони б хотіли перейти на оплату за кілометр для автобусів, але ж але… не дозволяє законодавство”
І частково то воно так. Бо той механізм, яким скористалися в Тернополі та Чернігові це не зовсім те, як це працює в Європі.
Але це вже набагато краще, ніж те, як це є зараз у нас
Найбільша проблема нашої транспортної системи зараз це те, що заради поєднання віддалених районів з хоча б якоюсь цивілізацією, ми вимушені малювати від них автобусні маршрути обов’язково через центр міста.
Ну бо “приватники не зможуть заробити і не захочуть обслуговувати такий маршрут”.
Це робить нашу систему незбалансованою: дам те потрібно, транспорту взагалі може не бути, а в той же час на Київські виникають справжні затори з автобусів та тролейбусів.
Телеграм-канал «Тут є місто»