Спільна заява провідних бізнес-об’єднань щодо Законопроекту №12367, який передбачає внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про прокуратуру»
Спілка українських підприємців, Асоціація Підприємців-ветеранів АТО, Board, Коаліція бізнес-спільнот за модернізацію України, Спілка Маніфест 42, Спілка Diia.City United, Федерація роботодавців України, Українська спілка промисловців та підприємців, Торгово-промислова палата України, Асоціація «IT Ukraine» висловлюють глибоке занепокоєння щодо Проекту Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про прокуратуру» щодо усунення перешкод для сторін кримінального провадження у доступі до правосуддя №12367 від 30.12.2024, а також альтернативних законопроектів №12367-1, №12367-2, №12367-3 (далі – «Законопроекти»)
У Верховній Раді України зареєстровано Законопроекти, які передбачають внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про прокуратуру». Запропоновані зміни створюють ризики порушення принципу презумпції невинуватості, принципу змагальності сторін та покладення тягаря доведення на сторону захисту, що суттєво впливає на бізнес-середовище України. Серед іншого передбачено:
1. Де-факто автоматичне продовження стороною обвинувачення строків досудового розслідування. Законопроектами передбачається віднесення прийняття рішення до компетенції керівниками/заступниками відповідних територіальних підрозділів прокуратури та САП, а не слідчих суддів (як це передбачено зараз) (окрім Законопроекту №12367-2). Це призведе до нівелювання принципу змагальності сторін у кримінальному процесі провадженні, а також до невиправданого затягування процесу досудового розслідування.
Наявність в механізмі продовження строків досудового розслідування такої процесуальної фігури як слідчий суддя є гарантією захисту прав сторони захисту, у тому числі бізнесу, від можливих фактів необґрунтованого та безпідставного продовження досудового розслідування й ефективним інструментом недопущення бездіяльності слідчого, прокурора під час досудового розслідування. Позбавлення слідчого судді таких повноважень і передання їх стороні обвинувачення призведе до того, що строки досудового розслідування практично в кожному кримінальному провадженні будуть максимальні, а інститут продовження строків досудового розслідування втратить свою сутність.
2. Закриття кримінального провадження – відсутність автоматизму закриття справ у зв’язку з закінченням строків досудового розслідування і перекладення тягаря доведення на сторону захисту.
Законопроекти передбачають скасування діючого положення автоматичного закриття кримінальне провадження (крім випадку повідомлення особі про підозру у вчиненні тяжкого чи особливо тяжкого злочину проти життя та здоров’я особи), якщо після повідомлення особі про підозру закінчився строк досудового розслідування. Законопроектами передбачається лише обов’язок прокурора вчинити певні дії щодо закриття.
У разі невчинення прокурором таких дій або невідкриття матеріалів досудового розслідування, передбачено лише право сторони захисту (потерпілого) звернутись до слідчого судді про зобов’язання прокурора вирішити питання закінчення досудового розслідування. Тобто перекладається тягар доведення непрофесійності та бездіяльності сторони обвинувачення і, як наслідок, необхідності закриття провадження на сторону захисту через подання відповідного клопотання до слідчого судді суду, долати тривалий процес судового розгляду, який через відсутність достатньої кількості суддів та їх надмірної завантаженості може стати досить тривалим та оскарження можливих зловживань строками та бездіяльності з боку прокуратури. Окрім того, навіть, якщо слідчий суддя постановляє ухвалу про зобов’язання прокурора вирішити питання закінчення досудового розслідування, тривалість її виконання повністю залежатиме від прокурора, оскільки строки виконання такого рішення в законопроектах відсутні.
Також через таку невизначеність і можливість зловживань, не виключаються ситуації, коли правоохоронці направлятимуть обвинувальні акти в суди з пропущеними строками досудового розслідування, а на етапі підготовчого провадження вже нічого не можна буде зробити, як це зараз передбачено, і стороні захисту потрібно буде проходити всю процедуру судового розгляду, яка може тривати роками.
Таким чином, запропоновані зміни вносять ще більшу невизначеність в рамках кримінальних проваджень, паралізації та блокування його господарської і комерційної діяльності через слідчі дії і затягування строків. Також такі зміни можуть створити додаткові важелі впливу на підприємців та потенційний тиск на бізнес, а також створити підстави для свавілля правоохоронних органів.
Триваюче блокування нормальної діяльності бізнесу може призвести до ще більших наслідків – таких як зменшення спроможності сплачувати податки та скорочення робочих місць. Це негативно позначиться на інвестиційному кліматі та економічному розвитку країни, особливо під час триваючої війни в Україні.
Ми закликаємо Верховну Раду України та народних депутатів України:
– Не підтримувати вказані Законопроекти.
– Ініціювати широке обговорення з представниками бізнесу, експертами та громадськістю для розробки збалансованих змін, які сприятимуть покращенню доступу до правосуддя без створення додаткових ризиків для бізнесу.
Ми готові долучитися до конструктивного діалогу та надати експертну підтримку для розробки якісного і справедливого законодавства, що відповідатиме інтересам як держави, так і бізнес-спільноти. Ми віримо, що лише спільними зусиллями зможемо створити сприятливі умови для розвитку бізнесу, залучення інвестицій та забезпечення верховенства права в Україні.
Довідково:
– Законопроєкт №12367: Проект Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про прокуратуру» щодо усунення перешкод для сторін кримінального провадження у доступі до правосуддя, №12367 від 30.12.2024 (а також альтернативні законопроекти №12367-1, №12367-2, №12367-3)
https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/55533
https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/55565
https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/55615
https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/55616
Спілка українських підприємців: створена підприємцями для підприємців, яка об’єднує більше 1200 незалежних українських підприємців незалежно від масштабу, галузі та географії діяльності.
Diia.City United: бізнес-спілка продуктових технологічних компаній – резидентів Дія.City, яка об’єднує понад 110 компаній. www.diiacityunited.org
Федерація роботодавців України: об’єднання українського бізнесу : 8 000 українських компаній, які у сукупності генерують 70% ВВП України і дають роботу близько 3 млн.людей, та близько 140 галузевих і територіальних організацій роботодавців. https://fru.ua/ua/
Коаліція бізнес-спільнот за модернізацію України: обʼєднує 98 бізнес-асоціацій. https://coalitionua.business
Міжнародна бізнес-спільнота Board: обʼєднує 2200 українців-власників бізнесів, всього більше 6000 підприємств. Представлена в 20 містах України. https://board.business
Асоціація Підприємців-ветеранів АТО: об’єднання ветеранів-підприємців для повноцінної реінтеграції ветеранів в суспільстві, формування бізнес-еліти числа ветеранів-підприємців, розвитку та підтримки ветеранських бізнесів. https://apva.com.ua/
Спілка Маніфест 42: громадський рух, який об’єднав зусилля авторитетних бізнес-об’єднань України для захисту 42 статті Конституції України. https://manifest42.com.ua/
Український союз промисловців та підприємців – спілка, яка з 1992 року об’єднує представників великого, середнього та малого бізнесу, традиційні для країни підприємства, заводи зі столітньою історією та експортерів: https://uspp.ua/kontakty
Торгово-промислова палата України – недержавна неприбуткова самоврядна організація, яка об’єднує юридичних осіб та громадян України задля побудови розвинутого і конкурентоспроможного на світових ринках українського бізнесу. https://uspp.ua/pro-uspp/z-istorii-us
ppАсоціація IT Ukraine – найбільше національне об’єднання ІТ-компаній, що представляє інтереси понад 200 компаній та є національним представником України Європейській асоціації цифрових технологій (DigitalEurope). https://itukraine.org.ua
Асоціація IT Ukraine (надалі – Асоціація) – найбільше національне об’єднання ІТ-компаній, що представляє інтереси понад 200 компаній та є національним представником України Європейській асоціації цифрових технологій (DigitalEurope). https://itukraine.org.ua