Заплановане підвищення вантажних тарифів Укрзалізниці на 37% може коштувати українській економіці десятки мільярдів гривень. Про це свідчать дані дослідження ДП «Укрпромзовнішекспертиза», яке оприлюднили представники промисловості, зокрема й групи «Метінвест».
Експерти називають це рішення критичною загрозою не лише для великого бізнесу, а й для економіки України в цілому, яка вже працює в умовах війни, обмеженого експорту та інвестиційного голоду.
Що пропонує УЗ?
«Укрзалізниця» подала на погодження до Міністерства інфраструктури проєкт підвищення тарифів на вантажні перевезення на +37%. Компанія мотивує своє рішення необхідністю оновлення інфраструктури, підвищення зарплат та забезпечення безпеки руху в умовах воєнного часу.
Однак, як виявляється, така «терапія» може стати для економіки не порятунком, а ще одним ударом.
Якими будуть наслідки?
За даними дослідження «Укрпромзовнішекспертизи», наслідки будуть відчутними на всіх рівнях:
- Падіння ВВП на 1,18% або –95,8 млрд грн
- Скорочення експорту на 2,95% або –97,8 млрд грн
- Зменшення перевезень на –27 млн тонн/рік
- Скорочення виробництва продукції – –23 млн тонн/рік
Найбільші втрати очікують у ключових галузях:
- Металургія: падіння на –6,9%
- Гірничодобувна промисловість: –5,3%
- Виробництво будматеріалів: –4,2%
Вартість перевезення одиниці продукції зросте на 26–31%, залежно від категорії вантажу.
Коментарі з ринку
На думку представників «Метінвесту», ціна питання надто висока, а саме підвищення тарифів вдарить по конкурентоздатності української продукції на світових ринках.
«Ми вже працюємо у вкрай складних умовах. Підвищення тарифів на перевезення — це черговий удар по промисловості, яка формує левову частку валютних надходжень країни», — наголосили в компанії.
Інші гравці ринку зазначають, що такі дії стимулюватимуть скорочення виробництва, а значить — і податкових надходжень до бюджету.
Замість післямови
У той час, коли Україна бореться за кожну інвестицію, кожну гривню експорту та кожне робоче місце, підвищення тарифів на залізничні перевезення виглядає як економічне самогубство, замасковане під «реформу». Уряд і профільне міністерство мають якнайшвидше переглянути ці наміри, щоби не зробити країні ведмежу послугу в найскладніший період її сучасної історії.