УЦОЯО презентувати звіт про результати загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти 2024 року.
Дослідження відбулося у сфері читацької, математичної та природничо-наукової компетентностей.
Читання
Майже кожен п’ятий четвертокласник має серйозні труднощі з розумінням прочитаного, визначенням теми тексту чи пошуком очевидної інформації.
17,7% учнів не подолали базовий поріг читацької компетентності.
Динаміка:
2018 — 17,5% учнів досягали високого рівня
2021 — 14,9%
2024 — лише 13,5%
Серед основних причин є пандемія та повномасштабна війна. Адже за дистанційного навчання багато дітей втрачали інтерес до читання, який у звичних умовах підтримують учителі.
Математика
Є підстави для обережного оптимізму: середній результат 2024 року — 201,8, що трохи більше за 2021 рік (199,9), але ще не досягає рівня 2018-го (203).
Більшість дітей продовжували навчання, а вчителі надавали необхідну підтримку навіть у складних умовах, тому критичного падіння успішності не зафіксовано.
Природничо-наукова компетентність
1 з 2 учнів – може працювати з науковою інформацією, встановлювати зв’язки в навколишньому світі
6 з 7 – мають базові знання про природні явища і процеси
Але лише кожен шостий учень здатен успішно планувати та аналізувати дослідницькі практики.
16,1% учнів не подолали навіть базового рівня:
— не розуміють взаємозв’язків у природі
— демонструють низький рівень просторового й критичного мислення
— мають серйозні прогалини в засвоєнні курсу «Я досліджую світ»
За висновком дослідників варто посилювати розвиток дослідницьких навичок та критичного мислення вже з молодших класів.
Департамент освіти Житомира